Profesjonalny coaching wykorzystuje wszelkie dostępne narzędzia psychologii, psychoterapii, edukacji, kreatywnego myślenia, komunikowania się itp., uwolnione od wszelkich „klinicznych” aspektów. Spotkania w ramach coachingu mają formę rozmowy. Ich istotą są różnego rodzaju, ćwiczenia, instrukcje„eksperymenty”, działania i zadania współtworzone z klientem, które pomagają mu w praktyczny sposób wprowadzać zmiany w życiu i pracy. Coaching rozumiany w taki sposób wymaga od prowadzącej go osoby odpowiedniego i wszechstronnego przygotowania.
Jak wygląda coaching w praktyce?
Podczas pierwszego spotkania z coachem analizowane są potrzeby klienta i ustalane warunki współpracy, czyli tzw. kontrakt. Dotyczy on zakresu wspólnej pracy, czasu trwania sesji i ich częstotliwości, płatności, zasad odwoływania sesji, punktualności, itp.
Najpóźniej podczas drugiego spotkania coach oraz klient uzgadniają opracowany plan działania oraz propozycję pracy, jaka jest do wykonania. W momencie, gdy klient zaakceptuje plan, rozpoczyna się faza właściwa coachingu.
Kolejne spotkania służą do wypełnienia celów coachingu. Postępy w realizacji zamierzeń są na bieżąco określane.
Ostatnie spotkanie to podsumowanie wyników i omówienie wniosków z wykonanej pracy. Jest to zakończenie procesu współpracy nad wybranym celem/problemem. Może zostać podjęta decyzja o kontynuowaniu coachingu oraz ustalenie dalszych działań lub wyznaczenie nowych obszarów i celów do realizacji.
Cele i korzyści coachingu
Celem coachingu jest wspieranie klientów w osiąganiu stawianych przez nich celów. Coach nie wykonuje jakichkolwiek działań za swojego klienta, jest „przewodnikiem”, który dostarcza niezbędnych narzędzi, wspiera zdobywanie nowych umiejętności oraz pomaga w odkrywaniu wspierających wartości i przekraczaniu ograniczających przekonań.
Korzyści dla klienta indywidualnego
- Dobranie tempa pracy, narzędzi i sposobów realizacji zadań indywidualnie do sytuacji klienta.
- Koncentracja na celach ważnych, wybranych przez klienta.
- Doskonalenie umiejętności komunikowania się z ludźmi, a także poprawienie relacji.
- Podniesienie skuteczności motywowania siebie i innych.
- Doskonalenie umiejętności: autoprezentacji, przywódczych, skutecznego zarządzania zespołem, planowania, organizacji czasu.
- Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowymi, własnymi emocjami, stresem.
- Rozwijanie kreatywności.
Korzyści dla organizacji
- Realizacja celów indywidualnych w zgodzie z celami organizacji.
- Wsparcie organizacji w procesie wdrażania zmian i tworzenia wizji rozwoju.
- Rozwiązywanie problemów i sytuacji kryzysowych w firmie.
- Budowanie zespołów zadaniowych o wysokiej efektywności.
- Systemowe wsparcie pracowników obejmujących kluczowe pozycje w firmie.