TRENING INTERPERSONALNY – 30 h
Własne doświadczenie funkcjonowania w grupie, pozwalające poznać siebie w oczach innych oraz swoje funkcjonowanie w sytuacjach grupowych.
WARSZTAT
DYNAMIKA GRUPY – 10h
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i umiejętności jej stosowania, aby zrozumieć procesy zachodzące w grupach, potrafić na nie oddziaływać. Odwołanie się podczas tych zajęć do własnego doświadczenia z treningu interpersonalnego pozwoli na spojrzenie systematyczne na poszczególne zjawiska zachodzące w grupie.
- Grupa czym jest i „jak działa”
- Procesy grupowe i ich dynamika
- Role i zachowania grupowe
- Fazy powstawania grupy i zespołu
- Rola emocji, fizjologii i aktywności uczestników, oraz jak je modyfikować
- „Chyba na pewno wszystko jest w porządku”, czyli jak rozpoznać „ukrytą agendę” w grupie
- „Tak, ale…”, czyli o „grach” i „anty-grach”
- „Gdy zaczynają się kłócić”, czyli jak sobie radzić z trudnościami interpersonalnymi w grupie
WARSZTAT
KOMPETENCJE W PRACY Z GRUPAMI I ZESPOŁAMI – 40h
Celem warsztatu jest dostarczenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć grupowych, oddziaływania na audytorium i kierowania procesami grupowymi.
Role trenera i coacha a rola lidera
- Poziomy logiczne w pracy trenera i coacha
- Mikroprzywództwo – umiejętności
Komunikacja niewerbalna a wpływ na grupę
„Sokole oko”, czyli rozwijanie spostrzegawczości i reaktywności w relacjach z jednostką i grupą
- Autoprezentacja
- Budowanie kontaktu i wpływ na grupę
- Rozpoznawanie nieformalnych liderów i ich znaczenie w grupie
Komunikacja werbalna i strukturalizowanie treści
Kto? Co? Jak? Dlaczego?”, czyli o wielopoziomowości
- Jak organizować i przekazywać treści
- Jak uruchamiać motywację i aktywizować grupę
- „Nie tylko odpowiedź”, czyli jak wykorzystać pytania
Złożone oddziaływania – świadomość i nieświadomość jak na nie oddziaływać
- Organizowanie przestrzeni do pracy
- Warunkowanie (kotwiczenie) w pracy z grupami
- „Wszystkimi zmysłami”, czyli zasady i metody komunikacji i prezentacji multisensorycznej
- „Jak w transie”, czyli zmienione stany umysłu i jak je spożytkować
- „To mi przypomina pewną historię…”, czyli metafory, przypowieści i anegdoty oraz ich rola w procesie
- Rozwijanie elastyczności i ekspresywności prowadzącego
Uczestnik – co dobrze jest o nim wiedzieć
- Strategie przetwarzania informacji (metaprogramy) a ich rola w procesie coachingu i szkolenia
- Techniki osiągania optymalnego stanu psycho-fizycznego uczestników
- “Wszystko w swoim czasie”, czyli o ultra-dobowych rytmach pracy umysłu.
Kompetencje radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Budowanie kontaktu i komunikowanie się w sytuacji konfliktowej
- Rodzaje konfliktu a sposoby reakcji
- Sposoby radzenia sobie z nadmierną krytyką
- Neutralizowanie agresji
TRENING
NARZĘDZIOWNIK TRENERA – 40h
Celem treningu jest poznanie elementów składających się na szkolenie a następnie trenowanie ich realizacji, czyli projektowanie i prowadzenie fragmentów szkolenia pod superwizją i z mentoringiem.
- Etapy uczenia się
- Elementy struktury szkolenia
- „Kontakt, kontrakt, kontekst”, czyli jak rozpoczynać szkolenie
- „Siła modeli”, czyli jak opracować i przekazać wiedzę teoretyczną
- „Siła przykładu”, czyli o zastosowaniu porównań, przykładów i analiz przypadków.
- „Od słowa do czynu”, czyli zasady doboru i przygotowywania ćwiczeń.
- „Zrób to sam”, czyli znaczenie i rodzaje szkoleniowych zadań domowych.
- „Bridging”, czyli o sposobach płynnego przechodzenia do kolejnych części szkolenia.
- „Inte-gracja i pomost w przyszłość”, czyli jak zakończyć szkolenie
SEMINARIUM
ZBIERANIE POTRZEB I PRZYGOTOWYWANIE PROJEKTU DLA ORGANIZACJI – 10 h
Celem szkolenia jest zapoznanie się z procesem zbierania potrzeb w organizacji, sposobami ustalania celów organizacji przekładających się na cele szkoleniowe. Poruszane będą kwestie związane z ustalaniem współpracy z firmą przy danym projekcie.
- Adekwatnie, użytecznie, realistycznie, czyli precyzyjne formułowanie celów i rodzaju szkolenia
- Kontrakt trenerski
- Projekty szkoleniowe we współpracy z organizacją
- Zbieranie potrzeb szkoleniowych
- Kiedy przestać szkolić a rozpocząć coaching czyli efektywny cykl rozwoju zasobów ludzkich w organizacji.
- Motywacja – co trzeba wiedzieć, by zrozumieć klienta i proces.
- „Post factum”, czyli jak dokonać ewaluacji szkolenia i jego efektów.
WARSZTAT
PROJEKTOWANIE PROGRAMÓW ORAZ INTEGRACJA – 20 h
Celem warsztatu jest poznanie strategii planowania oddziaływań grupowych (szkoleń/coachingu) oraz integracja i wzmocnienie zasobów w nowej roli zawodowej.
1. Strategie przygotowywanie projektów
2. Praca nad projektem
3. Integracja i zasoby w roli coacha czy trenera
- Odkrywanie źródła zasobów
- Misja roli
- Doświadczenie wewnętrznego centrum, czyli jak oprzeć się na samym sobie
- Spójność w roli
PRAKTYKA POD SUPERWIZJĄ
Uczestnik przygotowuje pod superwizją program dwóch szkoleń a następnie nagrywa jedno z nich (bądź jego fragmentu). Ponadto przygotowuje studium przypadku całościowego programu szkoleniowego od zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych poprzez proces realizacji, po ewaluację końcową.
Superwizja: 5 godzin zegarowych (6 dydaktycznych) – w tym 2 godz. zegarowa indywidualnie i 3 godziny grupowo.
Opcjonalnie jako dodatkowy moduł praktyki możliwa jest superwizja obserwująca procesu szkoleniowego przez superwizora CCI.