WYKŁAD
COACHING – METODA, FUNKCJE, UWARUNKOWANIA – 8 h
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z coachingiem jako metodą wspierania jednostek i zespołów. Przedstawione zostanie podejście wielopoziomowe (Multi-Level Coaching, MLC). Pokazane zostanie jakim celom może służyć coaching, jakie są jego uwarunkowania i wyznaczniki jego skuteczności. Wykład dostarcza wiedzę o coachingu, a także mentoringu, oraz innych pokrewnych metodach i rolach.
- Definicje coachingu, coaching a inne metody wspierania rozwoju jednostek i organizacji – m.in. szkolenia, konsultacje, mentoring.
- Mentoring – definicja; mentoring a coaching.
- Wykorzystanie poszczególnych rodzajów coachingu w kontekście różnych potrzeb rozwojowych.
- Kompetencje profesjonalnego coacha.
- Różne formy wspierania rozwoju grup i zespołów – zadania i kompetencje prowadzącego.
- Funkcje coachingu w organizacji, czyli potencjalne cele coachingu z perspektywy firmy.
- Kiedy przestać szkolić a rozpocząć coaching, czyli efektywny cykl rozwoju zasobów ludzkich w organizacji.
- Uwarunkowania coachingu – organizacja jako system.
- Coaching a zarządzanie firmą. Różnice w roli coacha, mentora a menedżera.
- Turkusowe organizacje a coachingowy styl zarządzania. Coachingowe kompetencje lidera w turkusowych zespołach.
- Motywacja – co trzeba wiedzieć, by zrozumieć klienta i proces.
- Podejścia i trendy w coachingu i wokół niego
TRENING INTERPERSONALNY – 30 h
Własne doświadczenie funkcjonowania w grupie, pozwalające poznać siebie w oczach innych oraz swoje funkcjonowanie w sytuacjach grupowych.
WARSZTAT
DYNAMIKA GRUPY – 10h
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i umiejętności jej stosowania, aby zrozumieć procesy zachodzące w grupach, potrafić na nie oddziaływać. Odwołanie się podczas tych zajęć do własnego doświadczenia z treningu interpersonalnego pozwoli na spojrzenie systematyczne na poszczególne zjawiska zachodzące w grupie.
- Grupa czym jest i „jak działa”
- Procesy grupowe i ich dynamika
- Role i zachowania grupowe
- Fazy powstawania grupy i zespołu
- Rola emocji, fizjologii i aktywności uczestników, oraz jak je modyfikować
- „Chyba na pewno wszystko jest w porządku”, czyli jak rozpoznać „ukrytą agendę” w grupie
- „Tak, ale…”, czyli o „grach” i „anty-grach”
- „Gdy zaczynają się kłócić”, czyli jak sobie radzić z trudnościami interpersonalnymi w grupie
WARSZTAT
KOMPETENCJE W PRACY Z GRUPAMI I ZESPOŁAMI – 40h
Celem warsztatu jest dostarczenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć grupowych, oddziaływania na audytorium i kierowania procesami grupowymi.
Role trenera i coacha a rola lidera
- Poziomy logiczne w pracy trenera i coacha
- Mikroprzywództwo – umiejętności
Komunikacja niewerbalna a wpływ na grupę
„Sokole oko”, czyli rozwijanie spostrzegawczości i reaktywności w relacjach z jednostką i grupą
- Autoprezentacja
- Budowanie kontaktu i wpływ na grupę
- Rozpoznawanie nieformalnych liderów i ich znaczenie w grupie
Komunikacja werbalna i strukturalizowanie treści
Kto? Co? Jak? Dlaczego?”, czyli o wielopoziomowości
- Jak organizować i przekazywać treści
- Jak uruchamiać motywację i aktywizować grupę
- „Nie tylko odpowiedź”, czyli jak wykorzystać pytania
Złożone oddziaływania – świadomość i nieświadomość jak na nie oddziaływać
- Organizowanie przestrzeni do pracy
- Warunkowanie (kotwiczenie) w pracy z grupami
- „Wszystkimi zmysłami”, czyli zasady i metody komunikacji i prezentacji multisensorycznej
- „Jak w transie”, czyli zmienione stany umysłu i jak je spożytkować
- „To mi przypomina pewną historię…”, czyli metafory, przypowieści i anegdoty oraz ich rola w procesie
- Rozwijanie elastyczności i ekspresywności prowadzącego
Uczestnik – co dobrze jest o nim wiedzieć
- Strategie przetwarzania informacji (metaprogramy) a ich rola w procesie coachingu i szkolenia
- Techniki osiągania optymalnego stanu psycho-fizycznego uczestników
- “Wszystko w swoim czasie”, czyli o ultra-dobowych rytmach pracy umysłu.
Kompetencje radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Budowanie kontaktu i komunikowanie się w sytuacji konfliktowej
- Rodzaje konfliktu a sposoby reakcji
- Sposoby radzenia sobie z nadmierną krytyką
- Neutralizowanie agresji
SEMINARIUM
COACHING – ZASADY ETYCZNE, KONTRAKT, PROJEKT COACHINGU W ORGANIZACJI – 14 h
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy na temat zawierania kontraktu psychologicznego z klientem oraz realizacji projektu coachingu w organizacji. Omówione zostaną ważne elementy kontraktu zawieranego na początku coachingu, jego związek z zasadami etycznymi i wpływ na skuteczność realizacji coachingu. W ramach zajęć dyskutowana będzie postawa coacha według zasad etycznych, przy wykorzystaniu przykładów i studiów przypadków. Wskazane zostaną kryteria wypracowania rozwiązań w przypadku dylematów etycznych. Ważna kwestią, która będzie omawiana, jest przygotowanie i wdrożenie projektu coachingu w organizacji. Przedstawione będą kolejne etapy i elementy przygotowania, realizacji i oceny projektu coachingu.
1. W ramach zasad etycznych w coachingu omówione zostanie:
- zachowanie granic między pełnionymi rolami,
- respektowanie zasady świadomego i dobrowolnego uczestniczenia klienta w coachingu,
- konflikty interesów, dobro klienta a dobro organizacji,
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej,
- kompetencje i ograniczenia coacha.
2. Elementy kontraktu z klientem coachingu.
3. Specyfika zawierania kontraktu z klientem coachingu i umowy we współpracy z firmą.
4. Specyfika coachingu wewnętrznego w organizacji.
5. Przygotowanie i kontrakt w coachingu zespołu i coachingu grupowym.
6. Wyzwania i ograniczenia towarzyszące efektywnemu wdrażaniu coachingu w organizacji.
7. Organizacja procesu coachingu w firmie (m.in. wybór coacha, komunikowanie procesu coachingu, raportowanie, ocena wyników coachingu).
WARSZTAT
COACHING ZESPOŁU – 60h
Cykl warsztatów, których celem jest dostarczenie narzędzi do pracy w kluczowych tematach coachingu zespołu.
WARSZTAT
BUDOWANIE ZESPOŁU – 20 h
- Zasady budowania zespołu i kolejność działań
- Jak dobrać ludzi do zespołu
- Strategie przetwarzania informacji (metaprogramy) i ich wpływ na wykonywanie zadań i komunikowanie się w zespole
- Wizja element budujący tożsamość i motywację wsparcie w jej tworzeniu
- Wartości, poszukiwanie wspólnych dla zespołu, element rekrutacji i motywowania
- Przekonania uruchamianie wspierających, modyfikacja ograniczających
WARSZTAT
PRACA Z KONFLIKTEM – 20 h
- Zjawisko, typy, dynamika konfliktu
- Zasady pracy w roli mediatora
- Typowe zjawiska poznawcze i społeczne w konflikcie
- Strategie radzenia sobie z konfliktami
- Strategia współpracy – rozwiązywanie konfliktu
- Symulacje sesji coachingu poświęconemu pracy z konfliktem
WARSZTAT
WSPIERANIE W PROCESIE ZMIAN – 20 h
- Zmiana – jej wpływ na emocje, motywację osób zaangażowanych w zmianę
- Szczególna rola liderów w kontekście zmian
- Zmiana – jej wpływ na współpracę w zespole
- Kogo i jak wspieramy przez coaching w kontekście zmian w organizacji.
- Planowanie zmian
- Komunikowanie zmian
- Obawy i przekonania na temat zmiany
- Budowanie zaangażowania i motywacji
- Przeciwdziałanie i radzenie sobie z obiekcjami
- Wsparcie w tworzeniu nowych strategii realizacji zadań
WARSZTAT
PROJEKTOWANIE PROGRAMÓW ORAZ INTEGRACJA – 20 h
Celem warsztatu jest poznanie strategii planowania oddziaływań grupowych (szkoleń/coachingu) oraz integracja i wzmocnienie zasobów w nowej roli zawodowej.
1. Strategie przygotowywanie projektów
2. Praca nad projektem
3. Integracja i zasoby w roli coacha czy trenera
- Odkrywanie źródła zasobów
- Misja roli
- Doświadczenie wewnętrznego centrum, czyli jak oprzeć się na samym sobie
- Spójność w roli
PRAKTYKA POD SUPERWIZJĄ
Uczestnik ma za zadanie przeprowadzić pod superwizja dwa odmienne procesy coachingu zespołu. W ramach praktyki pod superwizją przygotowuje programy a następnie nagranie (bądź fragmenty) prowadzonych procesów coachingu zespołu. Ponadto przygotowuje dwa całościowe studia przypadków coachingu zespołu.
Superwizja: 12 godzin zegarowych (16 dydaktycznych) – w tym 6 godz. zegarowe indywidualnie i 6 godzin grupowo.
Opcjonalnie jako dodatkowy moduł praktyki możliwe jest współprowadzenie procesu coachingu zespołu wraz z superwizorem CCI.